Perak II
06:02 | Author: mesyuaratingkap
Assalamualaikum.
Keadaan di Perak merunsingkan rakyat jelata mahupun pemimpin dan pihak istana. Bagi saya yang penting bukanlah siapa Menteri Besar sebenar, atau siapa yang memerintah, atau siapa yang tidak mengikut perlembagaan. Saya lebih risau apabila melihat keputusan istana dibantah orang ramai (majoriti penyokong Pakatan Rakyat) sehingga membawa kepada demonstrasi jalanan dan cacian kepada guestbook istana Perak.Demonstrasi jalanan membantah kerajaan dalah perkara biasa yang berlaku di serata dunia. Di UK misalnya, segala jenis demonstrasi dibenarkan walaupun mengutuk, maki hamun kerajaan yang sedang memerintah.

Tapi ini zaman moden. Zaman di mana sistem monarki tidak lagi memiliki kuasa eksekutif sebaliknya menjaga atau menjadi lambang kedaulatan sesebuah negara.Mungkin kita melihat sedikit penentangan kecil terhadap orang istana dalam 20 tahun lepas apabila Tun Mahathir mengesa kuasa sultan Melayu dikurangkan berikutan kes Sultan Johor dan kedinya. Tun Mahathir berjaya ketika itu.
Penentangan seterusnya berlaku tahun lepas apabila sebahagian penyokong Idris Jusoh membantah tindakan istana tidak merestui perlantikan Idris Jusoh selaku MB Terengganu. Malah PakLah pun mengeluarkan ayat seperti
" Yang Di-Pertuan Agong tidak mempunyai kuasa melantik MB Terengganu",
kenyataan yang setengah betul, setengah salah, tapi agak kompleks untuk dihuraikan.

Maka saya kira demonstrasi jalanan penyokong Pakatan Rakyat membantah keputusan Sultan Perak adalah satu perkembangan yang tidak sihat untuk dibaca anak-anak kita pada masa hadapan. Saya berpendapat Tuanku Sultan mengeluarkan hujah yang cukup jelas, yang lebih kurang berbunyi:

" Setelah bertemu semua ADUN bukan PR, bersama Dato Najib, beta yakin Ir Nizar telah berhenti mendapat sokongan majoriti ahli Dewan Undangan Negeri Perak, maka Ir Nizar dan exco hendaklah meletak jawatan"

Walaupun tokoh-tokoh besar berpendapat Tuanku Sultan tidak memiliki kuasa eksekutif untuk memecat MB, saya merasa Sultan telah memberi hujah yang cukup dan tidak harus dibantah di jalanan atau dengan maki makian.Saya berharap Mahkamah Tinggi dapat berlaku adil dalam menentukan kedudukan kes ini.Dalam post sebelum ini saya menyertakan artikel dari Ustaz Zaharudin yang saya kira ditulis dengan baik walaupun terdapat beberapa lompong yang boleh diperdebatkan. Agak panjang, tetapi berbaloi untuk dibaca.

Nubli
|
This entry was posted on 06:02 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: