Qorban In Makassar
06:35 | Author: mesyuaratingkap

Assalamualaikum...

Walaupun dh hampir dua minggu kita menyambut hari raya aji atau ari raya korban, hati aku macam terdetik jugak nk share ngn korg camne ktorg menyambut hari raye korban kt sini. Kalau kt malaysia, maybe kite just bgn awal2 pagi, siap2 gi masjid utk solat hari raya aji then pastu tlg2 org kampung ke taman perumahan ke ( selalunye org Kl  tak balek kg kot cuti raya aji..huhu termasuk la aku) utk sembelihan qorban, gotong royong utk acara masak memasak dan diakhiri dgn acara makan tengahari beramai-ramai. huhu Actually lebih kurg je kat sini, tp kalau nk dicompare dgn tmpt student oversea laen mayb sedikit berbeza kot.

Mula-mula, di pagi raya,peeeh mmg susah gile nk bangun. Hujan berderu-deru kt luar. Sejuk yang amat2 sgt.nikmatnya tidur kt dlm toto...uuhhhhhh... sure kawan pn faham kn gimana nikmatnya :) huhu tp nk buat cmne, tanggungjawab terpakse dilaksanakan. Tahun ni aku n bersama teman2 dua tiga org ditugaskn buat air. So terpakse la aku bgn jugak..AIR TEH TARIK  itu lah menu minuman dipagi raya ktorg kt sni. Seronok beb..Layan~ hihi so aku pn begegas la ke RUSUN* sbb dak2 laen dah siap menunggun kt sane.Cuba korg tgk pic kt bwh ni

   So mmg meriah la ktorg buat air 2..walaupun air cm xbrape cukup ngam standard ktorg sbb susu pekat xcukup, tp xpela..bole je minum..huhu ;p Sebenarnya xde la seramai tue yg kne tlg buat air yg mcm korg tgk kt dlm pic 2, rmai nyebok je..haha Sambil2 menyediakan air, jemaah2 malaysia pn makin rmai muncul dah memenuhkan Aula*.Pas solat, jemaah dijemput utk sarapan pagi dgn teh tarik panas.Wow~ nikmatnya..sejuk2 ni layan teh tarik plak 2..huhu Lepas dh kenyang mkn, dak2 sume kembali ke rumah masing2 utk tukar baju utk sesi sembilahan.Seekor lembu. Ini yg ditunggu oleh sume memandang ini lah peluang keemasan utk merasa makan daging lembu.kt sini mahal, huhu tp xpela.janji bole makan kn,dari paden yg duduk kt India 2, bkn stakat nk makan lembu, nk jumpa lembu pn xle kot.haha dosa la paden makan lembu, ko bole minum susu dia je k..hihi ;p 

Ni mase same2 pegang utk sembelihkn lembu, utk pengetahuan korg, tahun ni 1st time  salah seorg dr  senior yg menyembelih lembu 2,sebelum2 ni ktorg panggil tukang sembelih sbb xbrape yakin and sure nk sembelih lembu,stakat ayam n kambing mmg la xde hal..huhu ni mungkin di dorong dr pengalaman2 senior yg dah masuk bahagian bedah(surgery).so mcm boost sket la keconfidenan mereke.. ;p  

Ni yg paling klakar, tahun ni  mcm  lebeh meriah lg.bkn meriah rmai nyer yg menolong sembelih,tp lg rmai yg dtg menengok n menjepret* gamba je. Setahun dlu, satu slr pn xde kt makassar ni, plg power prosumer je. Now,dah ade 7 slr kalo aku xsalah mase raje aji 2. Masing2 membawa camera utk mengabdi moment yg penuh sejarah ini,tp xkurang jugak ada yg nk menayang je kot..haha aku just mengambil kesempatan ini utk test2 camera yg sudah lama menjadi idaman aku,d80/d90 dan keatas la.huhu tp stakat ni yg plg power kt makassar ni d90 la kot..tp gadget bkn sgalenye ;p hihi xpela kalo pkai cmera cikat pn,name pn hobi.eeeh  byk plak cite sal cmera..senanye nk simpan 4 nex post..wait 4 it k.hihiPas dh sembelih,sampai la saat utk potong memotong,uuih rmai btul la menolong,tp xtermasuk la aku kn..aku same je cm brother kt atas 2.sebuk merakam moment2 ni walaupun aku bkn ajk dokumentasi(huhu xtau la kt tmpt korg pggl ape utk org yg bertanggungjwb utk ambek gamba each event). Seronok melihat kemeriahan mase hari 2. Tak kira senior junior,tua dan muda.sumanya sama saje.bergelak ketawa..aku harap tradisi ini akan berkekalan sampai bila2.ameen.

Lepas dh potong2, daging2 dan tulang diserahkan kt bdak2 yg telah ditugaskn utk memasak.menu mkn tghari sup tulang,sayur cmpur dan air oren..huhu air oren 2 xde kene mengena ngan aku ok.. aku buat air teh je ;p tp tghari 2 aku kne buat sambal kicap utk dimkn bersama ngn sup..aku dh la xpenah buat sambal kicap seumur hidup aku..haha bantai jela..alkisah, sgt pedas la sambal 2...layan~~

sebenarnya ada lagi aktivit lepas mkn tghari 2,itu lah yg berbeza kot antara korban kt sini.tp aku xde la plak pic nk mengambarkn kt korg..myb next year la kot..sampai sini dlu,jumpa korg lg nnt k

*Rusun: Rumah Susun,atau kita panggil hostel la kt msia.Majoriti yg duduk sni dak msia, so aktiviti2 dak msia byk buat kt sni.more?read Aula.

*Aula:dewan kecik kot, aula ini direfer kpd aula yg ada kt rusun.terletak kt lantai satu or ground floor. Menjadi port utama utk meetin2 kelab dan persatuan,tmpt study grup,mkn2,majlis2 taalim mingguan, dan xlupa juga,mussola utk solat berjamaah.

*Jepret: xsure la eja btul ke x,tp maksudnya ambek gamba.hihi ;)

~hidayat amin~

|
This entry was posted on 06:35 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

15 comments:

On 21 December 2008 at 02:56 , mesyuaratingkap said...

haram jadah btoll... asal name ku di mention disitu haha..

hello.. kitorg pon sembelih lembu la.. haha
byk lagik.. lgpon sini murah.. lebeyh kurah rm100 utk satu bhgian.. raye korban makan daging x ingat nye.. haha

 
On 21 December 2008 at 04:38 , mesyuaratingkap said...

haha dosa besa dowh mkn daging.ko ni nk murtad ke?ngahaha oo korg sembelih utk mkn ke or utk qorban?ko bg x kt fakir miskin?ktorg xde pn,yg nk korban sedekah org laen yg sembeleh kn.yg student body just beli sekor lembu n buat mkn2 rmai2...btw,aku rase kite pn kne buat acc gmail gak r..so bile nk komen senang la readers nk tahu which one of us yg sedang berkomen..haha

 
On 21 December 2008 at 06:49 , mesyuaratingkap said...

haha.. cb nye dayat.. kitorg buat qurban ler pastuh sedekah.. diorg yg sembelih, kitorg hantar wakil g usha jer la.. kat sini mmg agak susah la nak sembelih.. ade kuota.. macam bdk2 yg g hari tuh tgk lembu.. diorg kate.. tgh2 sembelih tuh ade police mai kaco haha.. sbb time tuh pon panas2 sbb ulang tahun babri mosque yg kene bakar tuh...

::paden:: (buat macam nh sudeyh.. haha

 
On 21 December 2008 at 07:34 , mesyuaratingkap said...

haha cm2 ei,sian la plak..tp still murah la jgk satu bhgian korg kn.serat je.kmbing kt sini pn 600ribu,lebeh kurg 2rat..hmm
tp kn,ko perasan xbyk gak org arrived kt blog kite ni..haha just kebetulan je or mmg bes ..ngahha
ok la..ikut idea ko

::dayat::

 
On 22 December 2008 at 06:44 , ALINadnan said...

thn dpn korg test power plak jadi tukang sembelih lembu. =P

p/s: teringin nak rasa suasana aidiladha di mekah

 
On 22 December 2008 at 07:01 , mesyuaratingkap said...

huhu InsyaAllah..tgk la tahap keberanian mcm mane ei..hihi kalo dh coas mse 2,harap2 x jaga* la.. hihi

p/s:tringin nk mkn daging unta..huhu

::dayat::

 
On 25 December 2008 at 07:48 , Dydee Alwi said...

hhahah.
lawak gak ahli mesyuarat tingkap ney.
tak tersangka si dayat ni ada blog. i dah link dah k? :D

 
On 28 December 2008 at 04:44 , ALINadnan said...

hoho
baru prasan AMT neh dah ade tagline "kami hanya INSAN BIASA"
fuuyyoOOOOooo..smaken maju~~ syabas2..=)

 
On 29 December 2008 at 07:15 , mesyuaratingkap said...

kami sentiasa akan update blog ini hanya utk pembaca2 dan peminat kami yg setia ;p

::dayat::

 
On 29 December 2008 at 07:15 , mesyuaratingkap said...

huhu.. tag line .. =)

::paden::

 
On 2 January 2009 at 05:12 , Narina Joe "Najo" said...

ohoo..dah siap design abis dah blog ni rupenye ek..
tapi cam konfius sapa yang mengomen and sape yang posting, tak silap aku korg bole je setting nickname masing2 eventho korg kongsi blog, so that everytime posting ape-ape korg takyah tulis nama korg, automatically nama masing2 dah klua..heh..just a suggestion...

 
On 2 January 2009 at 21:23 , mesyuaratingkap said...

haha kami masih kanak2 ribena lg kt bloggin2,,xreti la ...ktorg myb akan stick kt care paden 2 kot..at d n of any postin n comment ktorg akn letak name ktorg.huhu kalo terlupe letak or sengaje xletak pn,aku rase sape yg dh 'cukup' knal ngn ktorg dh bole teke la sape yg tulis..haha aku hint sket, kalo paden, die mesti de unsur2 maki hamun,RACISt!!!!,perkauman, dan membangga2 diri..haha kalo buden plak,mesti de unsur2 merendah dri dan btape cikai nye die..haha sambil bangge dgn status kebujangan die..ngahaha ;p kalo aku plak?hmm penuh dgn ketidakseriusan kot..haha

btw,mane plak cik buden ni,.bkn turn die ke tulis?.siot je lari..aku plak kne cover,sbb dh lme xde new post ni..

itu jela jwbkn aku thadp suggestion ko najlaan.thans anyway... ;p

::dAyat::

 
On 3 January 2009 at 23:31 , mesyuaratingkap said...

huhu.. yeah!!~

nak update pon kurang mempunyai mase
"paden, die mesti de unsur2 maki hamun,RACISt!!!!,perkauman, dan membangga2 diri"

hoy2... aku hanya insan biase!~
haha

::paden::

 
On 5 January 2009 at 03:00 , Narina Joe "Najo" said...

tuhla dayat, aku rase aku bole tau je kot sape, tapi untuk yang tak 'kenal' korang ni mcmner..susah arrr...haha..aku suka lontaran ko dayat! bernas! lol =p

 
On 5 January 2009 at 09:25 , mesyuaratingkap said...

xpe najlaa, bole org2 yg xknal kami bertige knal ktorg,memandang blog ini maken lame hangat dipasaran,maken ramai org follow,so lame2 dorg akan bole tahu n agak la sket actually ktorg ni mcm mane,kepale jenis yg cmne, perbezaan yg ketare antara ktorg..haha obvious gle la kalo ade unsur2 christmas ala2 India 2 mesti la paden yg RAcist yg post, kalo de unsur2 Islami sket,mesti la buden...haha adakag maken lame aku maken mendedahkn sifat2 ahli2 mesyuarat tingkap yg lain??haha xpe2, rahsie2 mesyuarat xkn didedahkn sebarangan,KECUALI kalo de special request..haha

~~Hanya Insan yang SANGAT2 biasa~~

::dayat::